Fysiotherapie en diabetes

• Veilige oefeningen
  • Preventie van blessures
  • Ruimte voor individuele gesprekken
  • Informatie en voorlichting over leefstijl
  • Begeleiding door speciaal opgeleide fysiotherapeut
  • Komen tot zelfstandig meer bewegen

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) heeft in samenwerking met TNO een beweegprogramma gemaakt voor mensen met diabetes type 2. Het beweegprogramma heeft als doel u te leren om dagelijks voldoende te bewegen en vooral te blijven bewegen. Want bewegen is noodzakelijk voor het verbeteren van uw gezondheid.

Waarom bewegen?
Bewegen is voor iedereen belangrijk: een actieve leefstijl draagt bij aan de gezondheid. Maar voor mensen met diabetes is regelmatig bewegen extra belangrijk.

Naast een betere lichamelijke en geestelijke conditie, kan voldoende lichaamsbeweging ook zorgen voor:

• Verbeterde handhaving van het gewenste bloedsuikergehalte
  • Gunstig effect op het lichaamsgewicht en het vetpercentage
  • Gunstig effect op de bloeddruk
  • Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten
  • Vermindering van de concentratie van vetten in het bloed (zoals cholesterol)
  • Verminderd risico op diabetes¬≠complicaties
  • Vergroting van de botdichtheid
  • Verbetering van het psychosociaal functioneren

Als u regelmatig beweegt, heeft u waarschijnlijk zelfs minder medicijnen nodig om uw lichaam goed te laten functioneren.

Volgorde van het programma:
Stap 1: Intake
Voordat u kan deelnemen aan het beweegprogramma wordt een intake gedaan. Deze intake bestaat uit het invullen van een vragenlijst, een beweeg-ervaringstest en een conditietest.
Op basis van de verwijsgegevens en de informatie verkregen uit de intake, beslist de fysiotherapeut samen met u of er een indicatie is voor deelname aan het beweegprogramma. Vervolgens worden de trainingsdoelen vastgesteld.
Stap 2: Het Beweegprogramma (12 weken)
Aan de hand van het advies wordt een op maat gemaakt beweegprogramma gemaakt, waarbij de belasting geleidelijk wordt opgebouwd en u leert en ervaart hoe het is om meer te bewegen in het dagelijks leven. Er wordt 2 x per week gesport in groepsverband.
Stap 3: Evaluatie
Na 12 weken wordt er met u naar de eindresultaten gekeken. U krijgt dan een beweegadvies dat bij u past, bijv. zelfstandig sporten of bewegen, of sporten in aangepaste vorm.

Bewegen kan in uw dagelijks leven passen!

www.dvn.nl Diabetesvereniging Nederland